بر اساس آمار، ایران خودرو در نخستین ماه سال که نیمی از آن نیز جزو تعطیلات رسمی بود، 29 هزار و 626 دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به 25 هزار و 568 خودرو در سال 1403، نزدیک 16 درصد رشد داشته است.
این در حالی است که شرکت سایپا فروردین را با ساخت 18 هزار و 395 خودرو آغاز کرد که نسبت به تولید 25 هزار و 293 خودرو در مدت مشابه سال گذشته کاهش 27 درصدی داشت.
ایران خودرو و سایپا سال گذشته تقریبا یکاندازه خودرو تولید کرده بودند و تنها 275 دستگاه با هم اختلاف داشتند. اما امسال ایران خودرو در یک ماه 11 هزار و 231 خودرو بیشتر از سایپا تولید کرده است؛ یعنی بیش از 1/5 برابر. ایران خودرو همچنین 4 هزار دستگاه بیشتر از فرورین سال گذشته تولید کرده است.
اگرچه نمیتوان تنها به آمار فروردینماه بسنده کرد و باید منتظر ادامه روند تولید در خطوط خودروسازان بزرگ بود، اما به اعتقاد تحلیلگران و ناظران این تفاوت عددی را تنها میتوان به تغییر ریل ایران خودرو از دولتی به خصوصی منتسب کرد.
ایران خودرو و سایپا امروز با مشکلات مشابهی در زمینه تحریم و محدودیت تبادلات مالی، نوسانات ارزی، افزایش قیمت دلار، جهش 55 درصدی تورم و افزایش 45 درصدی هزینه دستمزد کارگران دستوپنجه نرم میکنند و اتفاقا ایران خودرو بدهی و زیان انباشته سنگینتری دارد؛ با این حال به اعتقاد ناظران واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی زمینه احیای این مجموعه را فراهم کرده است.
0 دیدگاه